Vardagar och fredagsmys

Till Maria

Kategori: Allmänt



Här kommer receptet på de cupcakes som jag bakade på Loppans födelsedagskalas.

Receptet räcker till 12 st men jag gjorde dem mindre så att jag fick fler.

Cupcakes

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, socker och vaniljsoker vitt och riktigt pösigt
3. Smält smöret, häll i mjölken. Blanda sedan i det i äggsmeten
4. Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och salt och vänd sedan försiktigt ned det i smeten
5. Fyll upp smeten till 2/3 i formarna
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Låt svalna

Frosting

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt. Rör till sist ned kaffet.
2. Spritsa eller bred frostingen på cupcaksen och garnera med strössel eller liknande


Appropå kalas så kommer här lite fina bilder från vår kalashelg.



Kommentarer

  • Kristin säger:

    Hur får du frostingen så snygg över muffinsen.

    Min blir så jäkla ful..... =(



    Tack för senast.....

    Har du osa:t???

    2012-03-30 | 12:44:07
  • Johanna säger:

    Spritspåse is da shit!



    Tack själv sweetie! Japp OSAt och klart. Kul ska det bli!

    2012-03-30 | 14:08:42

Kommentera inlägget här: