Vardagar och fredagsmys

Husbygge

Kategori: Allmänt

Efter ett långt break från bloggande så kom jag på att jag vill uppdatera er lite igen. Vi är ju i full fart med husbygget så det känns ju som en ypperlig anledning att uppdatera här också. Vissa som jag vet läser här träffar jag ju inte så ofta och då kan jag liksom hålla er uppdaterade i alla fall.
 
Det är sjukt att gå och vänta på att det ska hända något i flera månader och sedan när det börjar hända något så går det helt plötsligt hur fort som helst. Förra onsdagen när vi var på tomten så hade de satt ut pinnar för att markera var grunden skulle vara. Vi såg ju självfallet detta som ett tillfälle att imponera på framtida grannar vilket vi gjorde genom att visualisera var toaletten kommer att vara. Men ifall att Christian reagerar på att jag tar med denna bild så vill jag bara säga att detta inte alls är vad det ser ut att vara, det är bara en Trivselhusmedarbetare som passar på att göra lite benböj på sin egen mark, där hans framtida toalett kommer att stå...
 
 
Ni får ju i alla fall en bild av hur tomten ser ut med alla pinnarna. Jag kan informera om att varken tomten eller huset ser lika stort ut när pinnarna är utsatta. Enligt Christian/min säljare så är detta en vanlig illusion. Jag får hoppas att han har rätt annars får vi använda Lovis Barbiemöbler för att inreda vardagsrummet...
 
På fredagen togs sedan det första spadtaget, vilket var så stort att vi filmade det. Japp. Filmade. En grävmaskin som gräver. Och sannorlikheten är stor att vi dessutom kommer att visa filmen för er trots att ni är helt ointresserade.
 
 
Sedan blev helt plötsligt min moodboard på RIKTIGT. Så jag tog faktiskt bort en massa saker, som är orealistiska och satte dit inspiration som faktiskt är nåbar. Eller jag ser detta snarare som en inköpslista. För snart har jag ett hus att inreda.
 
 
Igår åkte vi tillbaka till tomten för att se hur det går med grävandet, kanske hade de tagit ett spadtag till tänkte vi glatt. Så kom vi fram till detta!
 
 
Det har ju hänt massor! Rör som sticker ut lite här och var. Jag försökte gissa vad rören var till för men när Christian sa att det rör som jag trodde var ett typ avloppsrör minsann var ett radonrör så bytte jag gissningslek till "Undrar-hur-mycket-kvällssol-grannens-enorma-230kvm-hus-med-dubelgarage-kommer-att-sno-från-vår-tomt-leken". Om de tar mycket kvällssol av oss så ska jag minsann se till att påminna denna granne om att 1. vi är yngre än dem (vilket jag redan råkar veta och ja, Markus, jag kan köra med den ett bra tag till...) och 2. vi har sjöutsikt från vår framsida (förutsatt att ingen bygger för högt hus framför vilket mycket väl kommer att kunna ske). Om min framtida granne läser detta någon gång i framtiden så vill jag bara säga att jag skojar, jag tycker att ni är fantastiska grannar. Man måste ju gardera sig...
 
Loppan var också glad att följa husbygget, men mer för att det fanns maskiner som man kunde klättra på...
 
 
Leo han var på fotboll så han var inte med. Han har varit med på tomten typ en gång och då var hans kommentar typ "mmm det blir ju bra, kan vi åka hem nu". Han kommer att gilla det men jag kan förstå att han har svårt att se  det fina med markarbeten faktiskt.
 
Nu måste jag återgå till jobbandet. Fortsättning följer. Vi har ju pålning att se fram emot, kanske skulle filma det också...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: