Vardagar och fredagsmys

Huset mitt

Kategori: Allmänt

 
 

Igår hade vi bott i vårt hus i exakt ett år. Ett år går fort. Vi har liksom använt oss av ursäkten att vi är nyinflyttade för att slippa undan vissa saker. Typ att sätta hyllor i förrådet ute, och inne också. Vårt hem må se prydligt ut men bakom vissa dörrar är det med andra ord fortfarande kaos. Och tomten ska vi inte prata om. Jag hoppas att det kommer snö snart så vi slipper tänka på den så mycket.

Att gå igenom det här husbygget är en av de mest spännande och läskiga saker som jag har gjort. Då hade jag ändå Christian vid min sida, som kan allt om hus efter 12 år i branschen. På gott och ont. Jag har nog aldrig varit så mycket irriterad på honom som under husbygget heller om jag ska vara riktigt ärlig. Visst jag slapp göra en massa pappersarbete och gå på möten med kommunen och så. Men vissa beslut fattades liksom över mitt huvud och när jag var orolig för saker så började han tjata om hur det var ”en fas som alla kunder går igenom”.

 

 

Eller ett beslut tog jag faktiskt över Christians huvud. Det var när rörmokaren ringde och inte hade fått tag på Christian. Han pratade på med sitt byggarbetarspråk och sedan frågade han vad jag tyckte. ”Jag vet inte”, sa jag, ”Jag fattar ingenting av det du pratade om”. Då försökte han igen, på ett sätt som han själv nog tyckte var övertydligt och pedagogiskt. Jag fattade fortfarande ingenting. ”Vad tycker du är det bästa alternativet?”, frågade jag varpå han glatt fortsatte säga något nytt obegripligt. Det verkade handla om tvättstugan i alla fall. Då tänkte jag att det var skit samma. Jag sa inget till Christian men det var ju lite dumt eftersom han fick reda på att den här gubben hade pratat med mig.

Beslutet jag tog handlade om kranen som skulle sitta på utsidan av huset och jag valde fel. Men jag tröstar mig med att Christian ”mr know-it-all-about-houses” nu tycker att vi skulle placerat hela huset annorlunda. Det tycker jag är mycket värre än att placera en kran fel, haha.

Men han har också varit världens bästa. Jag var konstant orolig för ekonomi, tyckte att det var jobbigt att behöva flytta in hos mamma och pappa och var tveksam till diverse saker. Lägg på lite gravidhormoner på det så förstår du precis vilken mardröm jag var för honom. Allt blev ju superbra i slutändan. Jag älskar mitt hus och jag älskar fortfarande Christian. Vem vet, vi kanske bygger ett nytt hus snart igen!?

 

Move home har med huset på sin facebooksida och när jag såg dessa bilder så insåg jag att vi har massor att fixa med inne också för att få det att se ännu mer ombonat ut. Vilken tur att jag älskar inredningsprojekt! Nästa ut blir en myshörna under trappen, men det får bli efter jul. Mest nöjd är jag med vårt svarta kök.                          

Kommentarer


Kommentera inlägget här: