Vardagar och fredagsmys

Jag har semester! Pausar från allt just nu...

img_0244 (MMS)

Jag har semester! Pausar från allt just nu. Så skönt!

FRÅN INGARÖ TILL KUNGSBERGA

Kategori: Allmänt

Ännu en mysig semesterdag har gått.

Vi har hängt med Rikard och Lisa i deras stuga på Ingarö. En gammal stuga som de fixat upp jättefint. Jag blev lite avis på dem för den var så nice.
Vi inledde med strandhäng och fika på en mysigt strand i närheten. Barnen gillade den massor. Mitt emot skymtade man Saltsjöbaden och Rikard berättade att han rodde över dit när han var 12 år. Coolt kan jag tycka, inget som jag skulle ha fått för mig när jag var 12 direkt, jag är och har alltid varit lite för bekväm av mig... Sedan grillades det goda hamburgare till lunch och så satt vi bara och snackade för att sedan avrunda med ytterligare fika. Den svenska fikakulturen passar verkligen mig! Jag lever i RÄTT land!

Rikard och Lisa är sköna och avslappnade människor. Jag och Christian gillar verkligen att hänga med dem. Nu har de dessutom en liten Saga som är så söt och snäll så klockorna stannar.

Direkt från Ingarö så bar det av till Kungsberga för middag hos min kära syster och hennes familj.

På väg ut till Kungsberga såg vi en polisbil stå parkerad vid en busshållplats med blåljuset på. Vem är det då som de har stannat om inte Oscar! Båda barnen sov bak i bilen men det hade annars varit en upplevelse för dem...
När Viggo och Oscar sedan kom hem så var Viggo sjukt stolt över att de hade blivit stoppade av polisen. Nej, han fick ingen böter och blev inte av med körkortet. Vi kan väl säga att Oscar är bra på att hantera situationer som dessa (plus att han hade varit och åtgärdat felen på bilen och hade en tid för ombesiktning i morgon bitti).

Det blev en mysig kväll med god mat och kladdkaka (my favorite!). Vi blev verkligen bortskämda. Sen så är det ju alltid mysigt att få gosa lite med mina älsklingar Viggo och Vilma också. Det är verkligen roligt att hänga med Sofia och Oscar för barnen leker som galningar och kommer väldigt bra överens. Vi vuxna också för den delen och det är ju ingen hemlighet hur mycket jag diggar min syster...

En annan tjej som jag diggar... mycket!

I morgon kommer Frederic och Carro på besök. Lova är dessutom laddad för lite lek med Filippa som har kommit hem från Ystad (dit vi reser i nästa vecka!). Hon hade helst gått över redan nu på kvällen när vi kom hem (22.30) men jag förklarade att det var liksom mer läggdags än lekdags.

Nu är det läggdags för mig med, mina ögon klipper och jag stavar fel hela tiden...

Sov gott!

HARMONI

Kategori: Allmänt

Är ju, som sagt, mitt inne i semesterlugnet så det blir inte så värst mycket sitta vid datorn. Dessutom så gnäller Lovis så fort jag sitter vid den och säger "Neeeeej jag vill inte att du ska jobba!".

Detta blir dessutom ett bildfattigt och ganska så meningslöst inlägg eftersom vi ska sticka till Rikard och Lisas land typ nu. Därefter blir det middag hos syrran så vi har en riktigt mysig dag framför oss. Som alla semesterdagar.

De senaste 2 dagarna har vi bara tagit dagen som den kommer. Det har varit bra att träna på det också. Christian jobbade lite i tisdags så jag var själv med barnen. Vi dissade stranden och åkte och klippte Leo.

"Mamma, jag snackar med frissan" sa han innan och jag bara skrattade och skakade på huvudet. Men sen när han satt där i frisörstolen så började han resonera med henne och jag bara stod och höll med. Tänk att min son vet vad han vill när det gäller en sådan grej. Han blev jättefint och fick grönt i håret så att det skulle matcha hans tröja.

Efter en lunch på Max så åkte vi hem och hängde för att sedan gå ned och ta ett kvällsdopp. Det var mysigt för vi hade hela stranden för oss själva. Vilken lyx det är att bo som vi gör, jag är så glad att vi gör det!

Nu ska vi åka!

Ha en underbar dag! Särskillt Marinette för det är ju din födelsedag idag!!!!!

BÅTTUR

Kategori: Allmänt

Precis hemkommen från båtturen. Det var riktigt mysigt. Vi ankrade i Busviken utanför Älvnäs och käkade middag och badade. Det kanske inte är så illa med båt trots allt...

Weekend i Värmland

I fredags bar det iväg upp till Värmland för lite sommarstugehäng med Steve och Madeleine och Frederic och Carro och alla deras barn. Det var en mysig helg! I fredags kväll grillade vi och hängde. Lördagen regnade det så då blev det en tripp in till Karldstad med fika som främsta mission. Tyvärr var de inge vidare på att fixa kaffe där. Men kärleksmums kan de minsann baka och som tur var så har jag en snäll man i mitt liv som sprang in på Espressohouse i närheten och köpte en ny kaffe till mig medan jag och de andra tjejerna kollade i en inredningsbutik. Till kvällen sprack det upp lite så grillen åkte fram igen.

Det var en mysig helg fylld med god mat och härligt sällskap. På vägen hem stannade vi i Sveriges största godisbutik till barnens (och min) stora glädje.

"Ni vet när man haft så roligt... då är det inte lika kul att åka hem." sa Leo tilll oss i bilen på väg hem. Gullunge!!!

Annars tycker jag lite extra synd om min storebror som ramlat och vridit sitt knä ur led (urk!). Nu väntar en lång rehabilitering för honom, stackaren. Hade dock varit lite coolare om han gjort sitt trill lite mer hardcore och inte när han planterade om en buske om jag får säga min åsikt...

Marinette och Magnus har dragit till Mallis. Men jag är inte avundsjuk, på riktigt, jag bara saknar Marinette. Det är underbart med semesterhäng här hemma i Sverige!!! I kväll ska vi åka båt med Sara och Mattias. Detta till Leo och Lovas stora glädje eftersom deras barn Noel och Nellie råkar vara deras polare. Oerhört fiffig lösning faktiskt, trevliga föräldrar och barn i samma ålder och kön.

STRANDHÄNG

Kategori: Allmänt

Idag har vi gjort massor. Först hängde vi på stranden tillsammans med barnens polare Noel och Nellie och deras mamma Sara. Det var riktigt härligt att svalka sig i sjön och det är så rologt nu när barnen är så modiga och duktiga. En helt annan grej att hänga på stranden faktiskt.

Sedan bar det av hemåt för lunch med Christians föräldrar. Efter lunchen tog vi med dem till vår badstrand för ytterligare ett dopp så att barnen kunde visa sina nya skills för dem. Leo var stolt över att han kunde hoppa magplask och Lovis för att hon kan simma under vatten (vilket egentligen är att simma med armpuffar som vanligt fast med ansiktet under vattnet).

Lovis med kompisen Nellie på stranden

Väl hemma passade Lovis även på att få den dagliga lekdosen med lilla Nellie. Mystjejerna satt och kokade kaffe i skuggan.

På kvällen kom mamma, pappa och syster hem till oss och käkade. Mamma och pappa sticker på semester i morgon. Italien i 10 dagar, lyxigt värre. Lovis tyckte att det var riktigt jobbigt att säga hejdå till mormor. Hon var liksom tvungen att gå in och göra det igen fast med en lite längre kram när hon insåg att det är lång tid 10 dagar. Jag kommer såklart också att sakna dem men tycker att det verkar vara en så rolig resa som de verkligen förtjänar.

Trevlig resa mammsen och pappsen! Glöm inte att köpa med olivolja till mig!!!

Igår var vi hemma hos brorsan och firade Molly som har tagit ett kliv in i tonårens fantastiska värld. Kan knappt fatta att min underbara brorsdotter är så stor nu. Det känns som igår som hon charmade oss alla genom att lyckligt ropa "Christian!" när vi satt vid matbordet och hon fick syn på Gröna Jätten på majsburken.
Jag börjar känna mig gammal. Nej, skämt åsido, jag känner mig fortfarande purung. Det är ju brorsan som är gammal och har tonårsbarn!

I morgon bär det av till Värmland för att spendera två dagar i goda vänners lag i Steve och Madeleines stuga. Det ska bli mysigt!

SEMESTERLUNK

Kategori: Allmänt

Jag har äntligen semester! Det är så sjukt härligt att bara låta dagarna komma och gå utan att känna sig stressad. Vi har fått en fantastisk start på semestern. Idag är första gången jag rör datorn (om man inte räknar de gånger jag satt igång Spotify...). Här kommer en uppdatering av semestern so far.

I fredags var det ju min födelsedag. Då kom mamma, pappa, syster och Marinette med familjer hem och firade lilla mig med fina presenter (TACK!!!) och god grillad mat. En perfekt födelsedag för mig men vad jag var slut på kvällen. Det kändes liksom overkligt att stänga ned datorn och veta att nu kommer jag inte att öppna den på 4 veckor.

Helgen spenderades sedan på underbara Mörkö hos lika underbara Frederic och Carro med barn. Vi badade och softade vilket var en perfekt start på semestern. Leo gjorde jätteframsteg med simningen (tack Frederic!!!).

Sista dagen på Mörkö råkade Christian dyka i vattnet med sina glasögon på sig (trots att både jag och Lovis påminde honom att ta av sig dem...) och så var de helt borta. Nu är nya beställda så jag antar att de kommer att bli hittade igen inom kort bara därför. Som tur var hade vi sparat Christians gamla glasögon i reserv, dessutom var det väl på tiden att han köpte nya.

I måndags blev det en spontan tur till Furuviksparken i Gävle tillsammans med Jenny-Marie och Markus. Det var en jättebra park och barnen var väldigt glada och nöjda. Det var en riktigt varm dag så det var perfekt att denna park även hade ett vattenland med bassänger som vi kunde svalka oss i.

Dagens aktiviteter får jag berätta mer om i morgon för nu är jag helt slut och ska sova.

Godnatt!!!

Lovis och Amanda har gjort en koja för att...

img_0203 (MMS)

Lovis och Amanda har gjort en koja för att få lite skugga

Hade en fin födelsedag igår. Ska berätta m...

img_0198 (MMS)

Hade en fin födelsedag igår. Ska berätta mer sen. Är på väg till Mörkö. Vill vara framme nu men det är kö på E4. Den här fina litografin fick jag av Christian! Längtar efter att få rama in den så att jag kan hänga den på väggen. Den är underbar!

Barnen firar mig med en födelsedagslunch p...

img_0201 (MMS)

Barnen firar mig med en födelsedagslunch på McDonalds. Deras förslag: de väljer restaurang, jag bjuder...

VILL INTE VAKNA!

Kategori: Allmänt

Loppan är minsann inte intresserad av att vakna. Om man säger att det är frukost så vänder hon bara på huvudet och snarkar vidare. Hon får ligga kvar och sova helt enkelt.

MOLLY MYS

Jag har haft min fina brorsdotter Molly hemma hos mig. Igår var hon en riktig ängel och följde med fastrarna på IKEA. Idag jobbade jag först och sedan gick vi till stranden. Efter det gick vi hem och jag sminkade Molly och tog lite bilder på henne. Det var roligt. Så fort Christian kom hem så stack vi iväg bara hon och jag till Solna. Vi kollade i affärer och fikade. Skönt att få lite egentid med henne!

När jag kom hem stack Christian iväg för att kolla fotbollen tillsammans med sina kompisar. Jag och barnen tog med oss mormor och morfar  på en prommis ned till sjön. Barnen badade och sen bar det av hemåt igen. Då hittade vi mängder av smutron. Jag fick härliga barndomsminnen och hjälpte dem att trä på dem på grässtrån.

Vissa tog snålskjuts med morfar...

Nu ska jag gå och lägga mig!

Godnatt!!!

Äntligen har vi hittat en smultrongömma på...

img_0190 (MMS)

Äntligen har vi hittat en smultrongömma på Gällstaö!

AJ! Att åka filt på parkettgolv är inte a...

img_0189 (MMS)

AJ! Att åka filt på parkettgolv är inte att rekommendera! Fläskläpp - check

EN LITEN DOS HEMNET

Kategori: Allmänt

Det är ett så fint hus till salu ute på Ekerö. Jag skulle köpa det på en gång men det är lite för dyrt för oss och låg i lite annat område än vad vi tänkt oss. Det här gör mig bara mer sugen på att bygga hus.
Kolla bara på det här!

Nu ska jag återgå till jobbandet. Fint väder idag så det blir till att sitta på terassen. Världens vackraste kontor!

Vilma skriker i bilen, det tycker Lovis är...

img_0187 (MMS)

Vilma skriker i bilen, det tycker Lovis är sådär...

INSPIRATION

Kategori: Allmänt

Tog en kort kaffepaus från mitt jobbande och gick in på en av mina favoritbutiker anyhow.se för att få lite inspiration. Jag vet inte vad det är med den butiken men jag blir liksom inspirerad att skapa och inreda. Sådana butiker är roliga! Detta är en riktig stilleben-butik!

Idag kommer Molly hem till mig. Ska bli mysigt att träffa henne! Vi ska även ta en tripp till IKEA tillsammans med syrran.

Nej, nu är det slut på det roliga och dags att återgå till jobbet. Men först ska jag lokalisera Loppan.

INGEN VANLIG MÅNDAG

Kategori: Allmänt

Det kändes skönt att besöka farmor igår. Man får alltid en klump i magen. Hon är så gammal och gaggig och kommer knappt ihåg vem man är. Men det fina med farmor är att hon oftast är glad när man kommer. Då och då kommer gamla minnen upp. Igår pratade hon om hur jag kom hem till dem efter skolan. Jag satt och gjorde läxorna och de passade upp på mig sedan drog jag direkt därifrån till träningen. Det var nästan att jag hade glömt det. Tur att hon påminde mig.

Efter besöket hos farmor bjöd pappa oss på glass på en italiensk glassbar invid Nytorget. Det var supermysigt.

Ännu mysigare var det att Leo kom hem igår. Alldeles uppfylld av läger och nya kompisar. Han hade visst fått större muskler också för han var minsann med och tränade hela lördagen. Lovis var överlycklig att få tillbaka brorsan.

Idag har det inte varit en vanlig måndag. Jag började jobba redan vid 7 i morse och matade på som en galning. Sen kom min älskade syster över med sina fina barn och vi käkade lunch och körde en spontan fotosession på Vilma. Hon har blivit så stor helt plötsligt. Snart 3 månader.

Har jag för övrigt berättat hur vacker syster jag har? Hon är fin på alla sätt tycker jag, ibland tror jag inte att hon förstår riktigt hur fin hon är.

Sedan, på kvällen, tog vi en promenad ner till Marinan tillsammans med mamma och tog oss ett glas vin medan barnen lekte vid strandkanten. Leo gjorde ena riktiga fynd från lördagens jättefest som var på Marinan. En champagnekork och en finsko som låg och gungade i sjön. Någon gick hem med endast en sko på foten i lördags/söndags.

Hur som helst, så här får gärna varje måndag se ut för min del!

Jag har jobbat sen 7 men barnen är nyvakna...

img_0184 (MMS)

Jag har jobbat sen 7 men barnen är nyvakna och sitter och kollar på sommarlovsmorgon.

LOVAS DAG

Kategori: Allmänt

Igår lämnade vi Leo på gympaläger i Katrineholm tillsammans med mormor som ansvarar för lägret. Hon är så duktig min mamma! Innan vi åkte hem så stannade vi och badade i ett närliggande badhus tillsammans med alla som var med på lägret. Båda barnen gör enorma framsteg på simfronten och det är så roligt, särskilt för Leo som varit livrädd men nu ser ljuset i tunneln. Den dagen han börjar simma så kan ni hoppa upp och sätta er på att jag kommer att börja storböla av ren glädje.
Att lämna honom på läger var inte svårt. Han fann sig direkt bland de andra killarna och när jag pratade med mamma idag så sa hon att hon knappt sett skymten av honom. Skönt att höra.

Glad i badet, så var det inte för någon månad sen!

Loppan har alltså oss för sig själv hela helgen. Idag var det hennes dag. Om hon var lycklig för det!!!

Vi har haft en mycket lugn dag, trots att vi lade den i händerna på en femåring. Förmiddagen och lunchen spenderade vi på stranden.  Därefter åkte vi hem och softade sen kom pappa över på middag. En alldeles utmärkt slappardag. Det behövde jag öva på. Jag har faktiskt inte varit så rastlös som jag trodde att jag skulle bli. Semesterlunket är välkommet i min kropp. Nu känner jag mig skönt avslappnad. Bara en vecka kvar och då ska jag jobba hemma. Känns mycket bra faktiskt.

I morgon bär det av till sköna Söder för att hälsa på min kära farmor. Hon är gammal och gaggig och det var så länge sen jag träffade henne. Efteråt bllir det lek och glass i Nytorgsparken. Håller tummarna att det fina vädret står sig.

Nu ska jag gå och ta en dusch. Jag är fotbollsänka just nu så jag har inget bättre för mig. Jag brukar tycka om att kolla på fotboll men just nu känns det så urvattnat eftersom jag har en man som ser ut på detta vis varje dag:

På TV'n: fotboll
I handen: telefon för att kunna kommunicera med sina vänner om ALLT som händer i matchen
På soffbordet: Öl
Säger: Korta meningar väldigt högt samtidigt som han sätter händerna på huvudet på ett dramatiskt vis.
Kommunikation med mig: icke existerande

Så, jag hoppar in i duschen med öppen dörr och smygkollar på TV'n därifrån (man ser den från duschen).

Trevlig kväll gott folk!

Dagen i bilder

Strandmys!!!

img_0182 (MMS)

På tunnelbanan med Loppan. Hon tycker att ...

img_0179 (MMS)

På tunnelbanan med Loppan. Hon tycker att det väldigt spännande!

Sitter i Hammarby Sjöstad och har precis b...

img_0178 (MMS)

Sitter i Hammarby Sjöstad och har precis blivit bjuden på god middag