Vardagar och fredagsmys

Att fokusera på mig själv

Kategori: Allmänt

 
Efter mer än ett års fokus på sjuk sambo, barnen, graviditet och bebis så är det dags för mig att ta lite plats igen. Inte för att de andra inte tillåtit mig att ta plats. Det är snarare jag som åsidosatt mig själv. Men nu känner jag att det är slut med det.
  
För någon månad sen läste jag "The golden year" av Hannah Widell och Amanda Schulman, framförallt för att jag älskar deras podcast. Den här boken fick mig att tänka till på var jag själv står i mitt eget liv. Jag kan stolt erkänna att jag redan har kommit en bit på vägen innan boken. Det är en av fördelarna med att gå igenom tuffa tider, man lär sig att värdera det som verkligen betyder något i livet. Kanske hade jag inte behövt en bok men det är ändå skönt att ha något oh framförallt någon att relatera till.
 
Kände igen mig extra mycket i den här texten där Amanda Schulman berättar om hur hon inte trodde att hon förtjänat sitt nya jobb. Jag är exakt likadan.
 
Jag bestämde mig alltså för att också ha ett "golden year" fast på mitt eget sätt. Egentligen kanske det handlade mer om att ta greppet om mitt liv och mina mål. Jag har använt samma struktur som i boken där man utgår från områdena kärlek, välmående, vänskap och jobb. Jag tänker inte dela med mig av mina specifika mål brett, de håller jag för mig själv och för några få utvalda.
 
När det gäller kärleken så kan jag säga att jag är så nöjd som det är nu, jag vill aldrig leva ett annat liv med någon annan. Men vi bestämde redan efter Christians sjukdom att vi måste ta tillvara på alla stunder vi har tillsammans och prata ännu mer. Man kan aldrig prata för mycket! Eller jo, det kanske man kan men det är hur som helst viktigt att vara öppen med sina känslor. Rätt var det är så har man någon form av kris i livet, i vårt fall var det en sjukdom, och då är det så jäkla mycket lättare att gå igenom den som ett par om man vet hur den andra tänker och fungerar.
 

 
Igår tog jag på riktigt itu med punkten välmående där jag själv anser att jag har mest att göra. Jag mår som bäst när jag är i god form och med min bakgrund som gymnast har jag inte behövt anstränga mig så värst mycket för att hålla formen varken när det gäller träning eller kost. Och med åldern förändras så klart detta. Efter denna graviditet har jag dragits med extra kilon som är  svårare att bli av med än vad jag trodde. Det har varit sjukt knäckande för mig som har lite för höga krav på mig själv (japp, det är en annan punkt på listan).
 
Ett av mina mål är att lägga om kosten och komma i form igen. Igår så träffade jag i alla fall en av tjejerna, Sandra, som jobbar på mitt gym för kostrådgivning. För mig är detta ett stort steg då jag är en person som gärna löser saker på egen hand och inte tycker om att vara öppen med mina brister och en av mina största brister råkar vara att jag har lika bra kosthållning som den genomsnittlige amerikanen ungefär.
Men det gick så bra! Inte nog med att jag fick massa bra tips och råd, jag fick lite kvitto på att jag kan lita på mitt eget omdöme och att jag kan mer än jag trodde om detta. Så nu är jag så sjukt taggad att komma igång och hitta tillbaka till min gamla kropp!
 
Vänskap kan jag berätta om i ett annat inlägg, kanske. Jag är så tacksam över de jag har i mitt liv idag men jag kan erkänna att vägen dit inte varit lätt. Som vuxen har jag fått insikter om hur jag själv fungerade i såväl grupper och par när jag var yngre. Insikter som jag önskar att någon annan hade sett och kunnat hjälpa mig med såhär i efterhand. Men jag har också lärt mig att förhålla mig till detta och nu är jag mycket mer självsäker och kan ta för mig i sociala situationer.
 
När det gäller jobbet så är jag så glad och tacksam över att jag har hamnat där jag har hamnat, jag måste bara lära mig att jag har förtjänat min plats och klappa mig själv lite mer på axeln ibland. Sen har jag ju självklart några mål också. Den dagen som jag inte hittar mål för min egen utveckling är det dags att byta jobb som jag ser det.
 
Kanske blev det lite djupt här men jag är taggad för lite förändring och förädling i mitt liv i alla fall. Och jag ser fram emot lite helg med hela familjen omkring mig!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: