Vardagar och fredagsmys

BR och fika

Kategori: Allmänt

I morse hade vi ett sådär pedagogiskt samtal som vi föräldrar har med våra barn för jämnan. Idag handlade det om att man ska tycka om sig själv och andra. Man ska liksom älska sig själv också. Lovis tyckte att det lät helknäppt att man skulle älska sig själv, för då måste man ju krama sig själv. Så här:

Efter frukost drog vi in till stan. Barnen skulle visa oss vad de önskar sig (Leo fyller år 1 december och sen är julen närmare än man tror). Vi delade upp oss, tjejer och killar.  Sen tog vi kort på allt de önskade sig. Leo är inga konstigheter, där har man hyfsad koll.

Men Lovis är aningens oberäknelig. Hon kan titta på en sak jättelänge sen hugger hon tag i en helt annan sak, som hon inte ens kollat på, och säger att hon önskar sig den. Då försöker man, lite sådär lagom manipulerande, påpeka att hon kollade ju mer på den där andra grejen. Är det inte den du önskar dig? Nejdå det är det tydligen inte. Det största kärleksobjektet var ett sminkbord i allra pråligaste plastprinsessestil. Jag kommer INTE att lägga ut en bild på bloggen för då slutar det med att min mamma köper den till min kära dotter blott för att reta mig.

Min mamma gör så. Barnbarnen blir överlyckliga och hon med när hon vet att det inte är riktigt den saken jag föredrar. Förra julen var det en vit prålig klänning som dessutom kan lysa i olika färger. Den här julen ska jag minsann hålla koll på mamma. Inga prinsessbord här inte!

Leo kan tydligen dansa som Michael Jackson!



Efter BR så bar det iväg till ett fik i Vasastan för en spontanfika med Frederic, Carro, Amanda och Oscar. Det var riktigt nice. 

Eftermiddagen har varit lugn och skön med hemmaslapp. Jag och Lovis har målat i hennes Tingeling-målarbok. Tänk att jag tycker att det är lite kul med målarböcker. Kommer kanske aldrig växa ifrån det. Kommer sitta på hemmet när jag blir pensionär, och måla i målarböcker.

Nu blir det vin, godis, chips och dipp!

God afton!!!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: